militært udstyr finder vej til outdoors markedet

12 februar 2022
Niels Geckler

advertorial

Gennem årene har meget militær udstyr fundet vej til det civile marked. Nogle gange, fordi militæret efter en krig har solgt ud af overskydende udstyr, andre gange fordi løsningerne simpelthen også har haft kommercielt potentiale.

Doc Martin støvler, Jeep og den ikoniske schweitzerkniv er nogle af de mest kendte, men på ingen måde eneste, eksempler på udstyr fra de militære værn, som er blevet populære i den omgivende verden. Under anden verdenskrig producerede de amerikanske fabrikker afsindigt mange af de små billige terrænkøretøjer, der i folkemunde blev kendt som Jeep’s. Navnet kommer af betegnelsen GP, som er en forkortelse for General Purpose, der vil sige “bruges til alt muligt”. Og det blev den. De mange, mange jeeps, der havde gjort den amerikanske hær mobil under fremrykningen i Vesteuropa, var der ikke brug for i samme omfang efter krigen i den amerikanske hær og mange af dem blev solgt civilt. 

Schweitzerknive og Doc Martins ikoniske støvler

Schweitzerkniven er blevet et symbol på alsidighed. Oprindeligt er det en officerskniv fra det lille neutrale alpelands væbnede styrker. De findes efterhånden i utallige versioner, fra en foldekniv med blot enkelte ekstra funktioner, til en hel lille sammenpakket værktøjskasse. Kniven er simpelt hen blevet et begreb.

militær udstyr

Outdoorsfolket er ikke ene om at have kastet kærligheden på militære beklædningsgenstande. Også modeverdenen har ladet sig inspirere, dog mere af æstetiske grunde end af hensyn til det praktiske i de militære materialer og løsning, må man vel tro. De særlige støvler, som Doctor Martin udviklede til specialstyrker har udviklet sig til en uopslidelig modegenstand, der fås i mange forskellige versioner som både sko og støvler. De har en permanent placering i det æstetiske udtryk i visse subkulturer som skinhead kulturen, men deres brug rækker langt uden for de afgrænsede kulturer. Det er main stream, som jævnligt får en modemæssig revival.